Immunotherapie bij kanker helpt. Natuurlijk niet altijd. Bovendien zijn de kosten zijn hoog en de bijwerkingen kunnen heel aanzienlijk zijn, bv. hersenontsteking.

Maar als je met de rug tegen de muur staat, dan zijn positieve berichten heerlijk. Ik was zelf ook heel erg blij met de eerste berichten van Het Grote Nieuws op het American Society for Clinical Oncology congres, een paar jaar geleden.

Zou het dan toch eindelijk zo zijn? We hadden de laatste decennia al zo vaak “geweldig nieuws” gehoord, dat een stille dood stierf. Zou er nu Een Echte Doorbraak zijn? Of toch weer hetzelfde als in de jaren 70, dat BCG immuunstimulatie hielp? Of 25 jaar geleden, toen iedereen hoopvol uitkeek naar de bevestiging, dat LAK cel inmunotherapie echt hielp? Of de hype over gene expression arrays, 15-20 jaar geleden?

Geen twijfel: er zijn echt goede resultaten met de nieuwe immunotherapie. Maar op het recente TRI-CON congres in San Francisco, waren er toch al waarschuwende woorden.

1. De beste reacties worden gezien bij 3 soorten kanker: maligne melanoom (“moedervlek kanker”), colon carcinoom (“ dikke darm kanker”) en borstkanker.
  2. De beste resultaten geven grofweg 20-40% reactie, de andere 10-20%. Dus: 60-90% van de tumoren reageren niet.
  3. De verbetering van de prognose bij de patienten die reageren, zijn aanzienlijk. Maar langdurige genezing? Ik heb zelf diverse patienten die met uigebreid uitgezaaid longkanker, na chemotherapie, weer opvlamden en nu, 4 jaar na de start van immunotherapie nog steeds (goed) leven. Erg hoopgevend dus. Maar hetzelfde heb ik ook gezien met radikale dieet en leefstijl verandering.
  4. De kosten van immunotherapie zijn zeer hoog.
  5. De bijwerkingen zijn aanzienlijk, vooral ernstige auto-immuunziektes zoals encephalitis (hersenontsteking) en andere. Helaas kan je die bijwerkingen maar beperkt langdurig behandelen.

Ben ik negatief over immuuntherapie van kanker? ABSOLUUT NIET!

Maar denk er ook aan, dat geindividualiseerde TCM fytotherapie naast chemotherapy en targeted therapie, streng dieet en veel lichaamsbeweging, de prognose en levenskwaliteit sterk verbeterd, zonder sterke bijwerkingen en hoge kosten!

Geinteresseerd? Neem contact op!